We weten dat veel luisteraars een podcast-aflevering niet helemaal beluisteren. Zonde! Nog voordat je punt is gemaakt zijn je luisteraars alweer afgehaakt. Hoe zorg je er dan voor dat jouw podcast wél tot het einde wordt beluisterd? In deze blog verklappen wij het geheim van een goede podcast die van begin tot eind wordt afgespeeld.

Ongeduldige luisteraars

Beeld je in: Je hebt haast en je kijkt op je pols. In plaats van de tijd toont je smartwatch jou een video over de impact van horloges op de Zwitserse economie. Na vier minuten is die video eindelijk voorbij en zie je de tijd staan. De volgende keer dat je wilt weten hoe laat het is moet je je wéér door minutenlange irrelevante beelden heen worstelen. Wat een waardeloos horloge zou dit zijn.

Klinkt gek? Toch gebeurt dit in podcastland. Wanneer podcasts niet goed in elkaar zitten worden luisteraars ongeduldig. Het gevolg is dat ze de podcast niet afluisteren.

Tijdverspilling

De luisteraar wordt getriggerd door een sterke titel en de belofte dat hij een aflevering over een goed onderwerp gaat horen, wat gaat leren of geïnspireerd gaat raken door een interessant interview. Die luisteraar is dus bereid om iets te investeren in jouw podcast dat enorm schaars is geworden in de hedendaagse samenleving: zijn tijd.

Helaas duurt het bij veel podcasts minuten en soms zelfs een kwartier (!) voordat de content relevant wordt voor de luisteraar. Voor de makers was het eerste kwartier enorm gezellig, voor de luisteraar vooral oninteressant en dus tijdverspilling.

De 6 seconden regel

Door een overvloed aan media heeft de luisteraar nog maar weinig aandacht. Traditionele media zoals radio, televisie, billboards en tijdschriften claimen de tijd van de consument. Maar ook nieuwe media, zoals WhatsApp, pushmeldingen van nu.nl, telefoongesprekken, YouTube, Twitter, iMessage, Instagram, Facebook, Netflix, Apple Music, TikTok en Spotify schreeuwen om aandacht. Hoe bemachtig je jouw plek tussen al die andere merken?

Toen ik jaren geleden werkzaam was bij Radio 538 leerde ik dat je luisteraar jou slechts 11 seconden de tijd geeft om indruk te maken. Wanneer je dus niet direct relevant bent, ben je je luisteraar alweer kwijt. Vorig jaar leerde ik in de functie van opleidingscoördinator bij NPO Radio van consultant Steve Reynolds dat de aandacht tegenwoordig zelfs nog verder is afgenomen. Je hebt nog maar 6 seconden om te overtuigen.

“Je hebt nog maar 6 seconden om te overtuigen.”

Timo Kamst, presentatietrainer bij PodcastHelden

Je krijgt maar één kans

Wanneer een luisteraar besluit zijn kostbare tijd aan jou te besteden moet je dus zo snel mogelijk antwoord geven op de onderbewuste vraag What’s In It For Me?. En ’me’ is hier de luisteraar zelf. Oftewel: wat heeft jouw luisteraar eraan om jouw podcast te beluisteren?

Veel podcastmakers beloven de luisteraar iets in de titel en omschrijving. Wanneer een podcast aflevering dan eerst minutenlang gaat over zaken waar de luisteraar geen interesse in heeft, dan verspil je kostbare tijd van de luisteraar. De kans is groot dat de luisteraar de podcast afzet en niet meer terugkomt. Immers, wat de luisteraar (en dus je klant!) over jouw podcast denkt is: “Wat een slap geouwehoer waar ik niks aan heb. Zonde van mijn tijd!”.

Dit moet je echt horen

Je krijgt dus maar één kans, daarna ben je je luisteraar kwijt. Vertel de luisteraar dus direct in de eerste minuut waarom hij deze aflevering zeker niet mag missen. Wat moet de luisteraar echt horen? Het antwoord op deze vraag zou het begin van je podcast moeten zijn. Zo trek je meteen de aandacht. En dat hoeft natuurlijk niet letterlijk. Begin met een vraag, zet een stevige stelling neer of laat bijvoorbeeld vast een spannend geluid horen. Alles om je luisteraar nieuwsgierig te maken en hem dus te vertellen That’s In It For You!

En daarna mag je best even kort afwijken van je onderwerp om een natuurlijke start van het gesprek of je aflevering te maken. Je hebt de luisteraar al in je greep en de kans is groter dat hij jouw podcast aflevering ook werkelijk afluistert.

En werkt dit dan echt? Jazeker. Lees de eerste zin nog maar eens terug, die geeft namelijk meteen antwoord op de vraag “What’s In It For Me?”. En omdat dit blok daarmee begon, heb je dit hele stuk gelezen.

Wil je starten met een podcast, je huidige podcast verbeteren en leren presenteren als een pro? Kijk voor meer informatie bij onze diensten. Wij helpen je met podcast concept ontwikkeling, leren je presenteren als een pro met podcast presentatietraining en zorgen voor een groot bereik met podcast marketing.

Laat een reactie achter