Er zijn vele redenen om een podcast te starten. Het is leuk om te presenteren, het is vleiend als vrienden en kennissen jouw stem beluisteren, het is heerlijk om creatief bezig te zijn en het is ego strelend als je complimenten krijgt van luisteraars. Dat is allemaal goed. Maar voor jou als ondernemer zijn er nog belangrijkere redenen om te podcasten. Hier lees je welke redenen dat zijn.

1. Val op bij je doelgroep

Eén reden is opvallen bij je doelgroep: Met slechts enkele duizenden podcasts, is de ‘markt’ nog lang niet verzadigd. In tegenstelling tot bijvoorbeeld YouTube met 31 miljoen kanalen. Wanneer je nu start met een kwalitatief sterke podcast, ben je toekomstbestendig en is jouw merk één van de eerste merken die op die manier mensen aan zich weet te binden.

2. Intimiteit met je doelgroep

Een andere reden voor het starten van je podcast, is de intieme band die je creëert bij je luisteraar door middel van audio. Waar tot een aantal jaren geleden alleen radiostations dat privilege hadden, is het nu ook weggelegd voor jou en jouw doelgroep. Audio wordt ervaren als de meest intieme vorm van media en met jouw podcast creëer jij dus ook een “onzichtbare vriendschap” met je luisteraar. Dat kan nooit slecht zijn voor je merk.

3. Je maakt fans

Jezelf neerzetten als autoriteit op je vakgebied is natuurlijk ook een goede reden om te gaan podcasten. Als jij jouw luisteraar waardevolle informatie geeft, dan schep je een bepaalde status in het hoofd van je luisteraar. En die luisteraar komt dus als eerste naar jou, als hij/zij in de toekomst behoefte heeft aan een merk als het jouwe.
Je podcast is een hierdoor een mooie, persoonlijke vorm van sales. Met een goede aanpak, maak je zelfs fans of ambassadeurs van je luisteraars. Wat voor goeds zou dat doen voor je merk?

4. Meer websitebezoek

Ook je SEO wordt sterker van een podcast. Door je podcast een goede plek te geven in je marketingmix, leid je meer mensen naar je website. Dat komt omdat je de inhoud van je podcast weer in kunt zetten als blog (of zelfs als transcriptie!) en ook op je social mediakanalen kunt verwijzen naar je podcast. Je leidt uiteindelijk al je kanalen naar je website, podcast is weer een extra kanaal om dat te realiseren.

5. Meer tijd voor jouw merk

Maar de belangrijkste reden om te starten met een podcast, is om jouw doelgroep ook te bereiken op momenten dat er geen scherm aanwezig is. Met een sterke podcast bouw je ook een band op met je luisteraar wanneer hij/zij wandelt, met koffie bij de smartspeaker zit te ontspannen, tijdens het sporten, in het openbaar vervoer of in de auto. Je kunt je luisteraars dan nieuwe content bieden die nergens anders te vinden is, of je geeft je luisteraars juist de kans om je andere waardevolle verhalen (zoals bijvoorbeeld je blogs) op een andere manier te consumeren. Hoe mooi is het als je doelgroep kan kiezen tussen lezen of luisteren wanneer het uitkomt? Een podcast is dus aanvullend op je YouTube, social media en blog-strategie. Met een podcast ben je in potentie altijd aanwezig in het dagelijks leven van je doelgroep.

Wil je starten met een podcast, je huidige podcast verbeteren en leren presenteren als een pro? Kijk voor meer informatie bij onze diensten. Wij helpen je met podcast concept ontwikkeling, leren je presenteren als een pro met podcast presentatietraining en zorgen voor een groot bereik met podcast marketing.

Laat een reactie achter